Математична модель — це спосіб опису реальної життєвої ситуації (завдання) за допомогою математичної мови.
У
у
у
Відповідаючи
на питання, скільки учнів у кожному із сьомих класів, доведеться тричі
здійснювати одну й ту саму операцію складання:
у 7А 15+13=28 учнів;
у 7Б 12+12=24 учні;
у 7В 9+18=27 учнів.
Використовуючи математичну мову, можна всі ці три різні ситуації об'єднати: у класі вчаться a дівчаток і b хлопчиків. Значить, усього учнів a+b .
Така математична модель даної реальної ситуації.
Така математична модель даної реальної ситуації.
У наступній таблиці наведено різні реальні ситуації та їх математичні моделі; при цьому a — число дівччинок у класі, b — число хлопчиків у тому ж класі.
№ | Реальна ситуація | Математична модель |
1 | У класі дівччинок і хлопчиків порівну (як у | |
2 | Дівччинок на | чи чи |
3 | Дівчинок на | чи чи |
Навіщо потрібна математична модель реальної ситуації, що вона дає, окрім короткого виразного запису?
Щоб відповісти на це питання, розв'яжемо таку задачу.
Щоб відповісти на це питання, розв'яжемо таку задачу.
Приклад:
У
класі дівччинок удвічі більше, ніж хлопчиків. Якщо з цього класу підуть
три дівчинки та прийдуть три хлопчики, то дівчинок буде на 4 більше, ніж хлопчиків. Скільки учнів у даному класі?
Розв'язання:
Нехайx — число хлопчиків у класі, тоді 2x — число дівчинок. Якщо підуть три дівчинки, то залишиться (2x−3) дівчинок. Якщо прийдуть три хлопчика, то стане (x+3) хлопчиків. За умовою дівчаток буде тоді на 4 більше, ніж хлопчиків; математичною мово. це записується так:
Розв'язання:
Нехай
Це рівняння — математична модель задачі. Використовуючи відомі правила розв'язання рівнянь, послідовно отримуємо:
Тепер ми можемо відповісти на питання завдання: у класі 10 хлопчиків, а значить, 20 дівчинок, оскільки їх було вдвічі більше.
Відповідь: у класі всього30 учнів.
Відповідь: у класі всього
Перший етап. Складання математичної моделі.
Було введено змінну \ (x \) і текст завдання перекладено математичною мовою, тобто було складено математичну модель задачі у вигляді рівняння(2x−3)−(x+3)=4 .
Було введено змінну \ (x \) і текст завдання перекладено математичною мовою, тобто було складено математичну модель задачі у вигляді рівняння
Другий етап. Робота з математичною моделлю.
Тут було розв'язано рівняння до простої відповідіx=10 .
Тут було розв'язано рівняння до простої відповіді
Третій етап. Відповідь на питання завдання.
Використовуючи отриманий на другому етапі розв'язання, відповіли на питання завдання.
Використовуючи отриманий на другому етапі розв'язання, відповіли на питання завдання.
Розглянуту в прикладі математичну модель називають алгебраїчною моделлю.
Побудувати
графік температури повітря, якщо відомо, що температуру вимірювали
протягом доби і за результатами вимірювання склали таку таблицю:
Час доби, год | ||||||||||||
Температура, °C |
Розв'язання:
Побудуємо прямокутну систему координат. По горизонтальній осі (вісь абсцис) будемо відкладати значення часу, а по вертикальній осі (вісь ординат) - значення температури. Побудуємо на координатній площині точки, координатами яких є відповідні числа з таблиці. Усього виходить12 точок.
Побудуємо прямокутну систему координат. По горизонтальній осі (вісь абсцис) будемо відкладати значення часу, а по вертикальній осі (вісь ординат) - значення температури. Побудуємо на координатній площині точки, координатами яких є відповідні числа з таблиці. Усього виходить

Поєднавши їх плавною лінією, отримаємо один з можливих графіків температури.

Побудований
графік є математичною моделлю, що описує залежність температури від
часу. Аналізуючи цей графік, можна описати словами, що відбувалося з
температурою повітря протягом доби.
Розглянуту в прикладі математичну модель називають графічною моделлю.
Отже, математичні моделі бувають:
1) словесні — реальні ситуації описують словами;
2) алгебраїчні — у вигляді рівностей зі змінними, у вигляді рівнянь (як у першому прикладі);
3) графічні — у вигляді графіків залежності змінних;
4) геометричні — вивчаються в курсі геометрії.
1) словесні — реальні ситуації описують словами;
2) алгебраїчні — у вигляді рівностей зі змінними, у вигляді рівнянь (як у першому прикладі);
3) графічні — у вигляді графіків залежності змінних;
4) геометричні — вивчаються в курсі геометрії.
Важливо
для розв'язання завдань навчитися переходити від однієї моделі до
іншої. Так, у першому прикладі, від словесної моделі перейшли до
алгебраїчної моделі, а в другому прикладі — від словесної моделі
перейшли до графічної моделі.
Джерела:
Мордкович А.Г. Алгебра. 7 класс.
В 2 ч. Ч.1. Учебник для учащихся общеобразовательных учреждений
М.: Мнемозина, 2009.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.