Шукати в цьому блозі

вівторок, 14 липня 2015 р.

Тренуємо пам'ять!


Тренуємо пам'ять 


   
      Щодня ми забуваємо якісь побутові речі. Де залишили ключі і документи? Коли призначена зустріч? Досить важко буває вивчити вірш чи певний потрібний матеріал. Подібні життєві ситуації все частіше нагадують, що пам'ять недосконала. Так що ж таке пам'ять і як її тренувати?
    Пам'ять можна визначити як здібність до отримання, зберігання і відтворення життєвого досвіду. Уміння людини запам'ятовувати викликало інтерес ще в Стародавній Греції, де шанувалася Мнемозіна – богиня пам'яті. У античній філософії пам'ять розумілася як Дар, що ріднить людину з світом Божественного. Платон вважав пам'ять основною здатністю душі.
До нашої пам'яті необхідно дбайливо відноситись. Вона може бути капризна, а може і допомогти в найвідповідальніший момент.

Закони пам'яті:

  1. Пам'ять не можна тренувати так, як тренують, скажімо, м'язи. Безглузде "зазубрювання" матеріалу не приведе до того, що ми з кожним днем все легше заучуватимемо новий матеріал.
    Проте систематичні розумові вправи дозволять глибше проникати в суть фактів, легко орієнтуватися в матеріалі, сприятимуть появі навиків раціонального запам'ятовування і пригадування. Все це підсилює нашу владу над процесами пам'яті. Навіть у зрілому і не молодому віці можна добитися поліпшення пам'яті, якщо розумно використовувати її суб'єктивні закономірності.
  2. Потрібно отримати глибоке, точне, яскраве враження про те, що необхідно запам'ятати. Як фотоапарат не дасть знімків при тумані, так і свідомість людини не збереже туманних вражень.
  3. Оскільки враження безпосередньо пов'язані з уявою, то будь-які прийоми, що дозволяють розвинути уяву і образне мислення, а також управляти ними, можуть виявитися корисними і для запам'ятовування.
  4. Порівняно прості події в житті, які справляють особливо сильне враження на людину, можуть запам'ятовуватися відразу, міцно і надовго і після закінчення багатьох років з моменту першої і єдиної зустрічі з ними можуть виступати в свідомості з виразністю і ясністю. Складніші і менш цікаві події людина може переживати десятки разів, але вони в пам'яті надовго не запам’ятовуються.
  5. При пильній увазі до події буває достатньо його одноразового переживання, щоб надалі точно і в потрібному порядку відтворити по пам'яті його основні моменти.
  6. Відсутність достатньої уваги при сприйнятті інформації не може бути спричинена збільшенням числа її повторень.
  7. Те, чим людина багато цікавиться, запам'ятовується без жодних зусиль. Особливо виразно ця закономірність виявляється в зрілі роки.
  8. Рідкісні, дивні, незвичайні враження запам'ятовуються краще, ніж звичні, такі, що часто зустрічаються.
  9. Зосередженість на матеріалі, що вивчається, у поєднанні з вибірковістю дозволяє людині сконцентрувати свою увагу, а отже, і налагодити пам'ять на сприйняття тільки потенційно корисної інформації.
  10. Для кращого запам'ятовування матеріалу рекомендується повторювати його незадовго до того як піти спати. В цьому випадку інформація краще відкладеться в пам'яті, оскільки не змішуватиметься з іншими враженнями, які протягом дня зазвичай накладаються один на одного і тим самим заважають запам'ятовуванню, відволікаючи нашу увагу.
  11. Про ситуації, що залишили в наший пам'яті яскравий емоційний слід, ми думаємо більше, ніж про емоційно нейтральні події. Позитивні емоції, як правило, сприяють пригадуванню, а негативні - перешкоджають.
  12. Якщо у момент запам'ятовування людина знаходиться в піднесеному або пригніченому настрої, то штучне відновлення у нього відповідного емоційного стану сприяє пригадуванню.
  13. Чітке зорове враження дуже міцне. Проте комплексні враження, тобто враження, отримані за допомогою можливо більшої кількості органів чуття, дозволяють відобразити в свідомості матеріал ще краще. Лінкольн, наприклад, читав вголос те, що хотів запам'ятати, щоб сприйняття було одночасне і зоровим, і слуховим.
  14. Уважність, уважність і ще раз уважність. Якщо запропонувати людині закрити очі і несподівано відповісти, наприклад, на питання про те, якого кольору і форми предмет, який він не раз бачив, мимо якого неодноразово проходив, але який не викликав до себе підвищеної уваги, то людина насилу зможе відповісти на поставлене питання, не дивлячись на те, що бачив цей предмет безліч разів. Багато людей помиляються, коли їх просять сказати якою цифрою, римською або арабською, зображена цифра шість на циферблаті їх механічного годинника. Нерідко виявляється, що її на годиннику взагалі немає, а людина, десятки або навіть сотні разів дивилась на свій годинник і не запам'ятала цього факту. Процедура введення інформації в пам'ять і є актом звернення на неї уваги.
"Повторение - мать учения". Дейл Карнеги називає повторення "другим законом пам'яті" і приводить наступний приклад: "Тисячі студентів-мусульман знають напам'ять Коран - книгу приблизно такого ж об'єму, як Новий Заповіт, і вони значною мірою досягають цього шляхом повторення. Ми можемо запам'ятати все, що завгодно, в розумних межах, якщо будемо достатньо часто повторювати це".
          Чим більше об'єм інформації, тим більше буде потрібно повторень для запам'ятовування. Об'ємний матеріал запам'ятовується легшим, якщо розбити його на частини.
         Повторення підряд завченого матеріалу менш продуктивно для його запам'ятовування, чим розподіл таких повторень протягом певного періоду часу. Наприклад, Р.Бертон, перекладач "Тисячі і однієї ночі", говорив на двадцяти семи мовах, як на своїй рідній. Проте він признавався, що ніколи не вивчав мову і не практикувався в ній довше п'ятнадцяти хвилин підряд, "тому що після цього розум втрачає свіжість". Крім того, слід пам'ятати, що нове повторення сприяє кращому запам'ятовуванню того, що було вивчене раніше.
          Зі збільшенням уваги до матеріалу, що запам'ятовується, число повторень, необхідних для його вивчення напам'ять, може бути зменшене. Бажано, щоб на початок і кінець заучування доводилося порівняно більше число повторень, чим на середину. Розподіл повторень протягом доби дає економію часу більш ніж в два рази, в порівнянні з тим випадком, коли матеріал заучується напам'ять.

Джерело: http://korysne.ostriv.in.ua/publication/code-197EB440A4DCA/list-138BE4A3F27

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.