Російський математик XIX століття П. Л. Чебишев казав, що «особливу
важливість мають ті методи науки, які дозволяють вирішувати задачу,
загальну для всієї практичної діяльності людини: як мати у розпорядженні
свої засоби для досягнення найбільшої вигоди."
Завдання подібного роду носять спільну назву — задачі на оптимізацію (от латинського слова optimum — «найкращий»).
Завдання подібного роду носять спільну назву — задачі на оптимізацію (от латинського слова optimum — «найкращий»).
Завдання на оптимізацію вирішують за звичайною схемою з трьох етапів математичного моделювання:
1. складання математичної моделі;
2. робота з моделлю;
3. відповідь на питання завдання.
Далі рекомендації методичного плану.
Перший етап. Складання математичної моделі.
1. Проаналізувавши умови задачі, виділяємо величину, что оптимізується (скорочено: О.В. ), тобто величину, про найбільше або найменше значення якої йдеться. Позначаємо її буквою y (або S,V,R,t - залежно від фабули).
2. Одну з тих, що беруть участь в задачі невідомих величин, через яку порівняно неважко виразити О.В. , приймаємо за незалежну змінну (скорочено: Н.З. ) і позначаємо її буквою x (або якою-небудь іншою буквою). Встановлюємо реальні границі зміни Н.З. (відповідно до умов задачі), тобто область визначення для шуканої О.В.
3. Виходячи з умов завдання, висловлюємо y через x . Математична модель задачі являє собою функцію y=f(x) ) з областю визначення X , яку знайшли на другому кроці.
Другий етап. Робота з складеною моделлю.
На цьому етапі для функції y=f(x) , x∈X знаходимо yнайм або yнайб ,
в залежності від того, що потрібно в умові завдання. При цьому
використовуються теоретичні установки, які були дані в першому пункті
даного параграфа.
Третій етап. Відповідь на питання завдання.
Тут слід дати конкретну відповідь на питання завдання, спираючись на результати, отримані на етапі роботи з моделлю.
Приклад:
Міцність
балки прямокутного перетину пропорційна добутку її ширини на квадрат
висоти. Який перетин повинна мати балка, витесана з циліндричної колоди
радіуса R , щоб її міцність була найбільшою?

Розв'язання. Перший етап. Складання математичної моделі.
1.
Оптимізована величина (О. В.) - міцність балки, оскільки в задачі
потрібно з'ясувати, коли міцність балки буде найбільшою. Позначимо О. В.
буквою y .
2.
Міцність залежить від ширини і висоти прямокутника, що служить осьовим
перерізом балки. Оголосимо незалежною змінною (Н. П.) ширину балки,
позначимо її буквою x . Оскільки осьовий переріз являє собою прямокутник, вписаний в коло радіуса R (див.рис.), то 0<x<2R - такі реальні границі зміни незалежної змінної.
3. Висота h прямокутника пов'язана з його шириною співвідношенням x2+h2=4R2 (за теоремою Піфагора ). Отже, h2=4R2−x2 .
Міцність балки \ (y \) пропорційна добутку xh2 , тобто y=kxh2 (де коефіцієнт k — деяке додатне число).
Отже,
y=kx(4R2−x2),x∈(0;2R) .
Отже,
Математична модель задачі складена.
Другий етап. Робота з складеною моделлю.
На цьому етапі для функціїy=kx(4R2−x2),x∈(0;2R) треба знайти yнайб .
Другий етап. Робота з складеною моделлю.
На цьому етапі для функції
Маємо:
Критичних точок немає. Знайдемо стаціонарні точки. Прирівнявши похідну до нуля, отримаємо:
Заданому інтервалу (0;2R) належить лише точка x1 і причому x1=2R3√ —точка максимуму функції. Отже, за теоремою з пункту 1,
Третій етап. Відповідь на питання завдання.
У
задачі питається, який перетин повинна мати балка найбільшої міцності.
Ми з'ясували, що ширина \ (x \) прямокутника, що служить осьовим
перерізом найбільш міцної балки, дорівнює 2R3√ . Знайдемо висоту:
Відповідь: перетином балки повинен служити прямокутник, у якого відношення висоти до ширини дорівнює 2√ .
Зауваження.
Кваліфіковані майстри приходять до такого ж результату, спираючись на
свій досвід, але, зрозуміло, вони приймають вказане відношення рівним 1,4 (2√≈1.4 ).
Джерела:
Мордкович А.Г.Алгебра і початки аналізу 10 клас (профільний рівень).-М: Мнемозина, 2009. - 429 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.